Laulamista voi harjoitella monella eri tavalla. Eri tavat ovat sopivia eri ihmisille eri aikoina. Kaikissa tavoissa on vahvuutensa ja heikkoutensa. Esittelen neljä erilaista lauluharjoittelutapaa hyvine ja huonoine puolineen.
1. Anatomian ja fysiologian tuntemus
Hyvä pohja lauluharjoittelulle on äänenkäytön anatomian ja fysiologian eli äänen toimintaperiaatteiden tuntemus. Tältä pohjalta voi aina perustella, miksi jokin laulutapa on hyödyllinen tai epäedullinen.
+ Selkeää objektiivista faktaa, jolla on tieteellinen pohja.
– Keho ei ole kone. Se, että tiedät, miten kaiken pitäisi toimia, ei automaattisesti johda käytännön osaamiseen.
2. Kehon tuntemusten seuraaminen
Ääni on lihastyön lopputulos eli lauluharjoittelussa pyritään opettelemaan hyödyllisiä lihastoimintoja. Jokaisen laulajan kannattaa opetella tiedostamaan, miltä mikäkin lihastoiminto omassa kehossa tuntuu.
+ Konkreettista havaittavaa toimintaa, jota pystyy itse seuraamaan ja johon voi itse vaikuttaa.
– Jokainen joutuu opettelemaan, miltä lihastoiminnot omassa kehossa tuntuvat. Opettaja voi vain ohjata huomiota oikeisiin paikkoihin. Lopulta vain laulaja itse tietää, miltä omassa kehossa tuntuu.
3. Mielikuvat
Mielikuvia käytetään paljon lauluharjoittelussa. Niiden avulla voidaan ohjata lihaksia, joihin on vaikea vaikuttaa suoraan lihasta ajattelemalla.
+ Mielikuvien avulla on mahdollista tuottaa jokin lihastoimintojen yhteistyö ajattelematta jokaista pientä yksityiskohtaa erikseen.
– Pelkät mielikuvat voivat johtaa harhaan, jos ei ole tietoa faktoista.
– Mielikuva ei tarkoita mitään, jos ei ole ensin kerrottu, mihin mielikuvalla pyritään.
– Mielikuvat eivät toimi kaikkina päivinä samalla tavalla.
– Mielikuvat ovat kaikille henkilökohtaisia ja voivat tarkoittaa kahdelle ihmiselle aivan eri asioita.
4. Matkiminen
Jotkut ovat hyviä matkimaan toisen laulajan ääntä. Tätä voi käyttää hyödyksi lauluharjoittelussa. Matkimista käytetään usein laulunopetuksen tukena, mutta sitä ei suosita ainoana oppimistapana.
+ Toimii hyvin musiikin harjoitteluun.
+ Toimii, jos opettaja kertoo tarkasti, mitä asiaa malliesimerkissä tulee matkia.
+ Erilaisia laulajia kuuntelemalla voi tutustua erilaisiin laulutyyleihin.
– Laulaja, joka vain matkii, saattaa tuottaa mallilta kuulostavan äänen paljon epäedullisemmalla tavalla kuin alkuperäinen laulaja.
– Kaikki laulajat ovat erilaisia, eikä kukaan voi täysin kuulostaa toiselta.
– Matkija ei tiedä, miksi laulaminen joskus onnistuu ja joskus ei onnistu.
– Äänen kuunteleminen vie helposti huomion kehon kuuntelemiselta ja lihastoimintojen seuraamiselta.
Käytän harjoitellessani ja ohjatessani kaikkia eri oppimistapoja. Kaikki ovat käyttökelpoisia ja olen huomannut, että jokainen laulaja tarvitsee kaikkia oppimistapoja joskus. Mikä on sinulle sopivin tapa harjoitella laulamista?
Hei Anna!
Minä ajattelen samoin, kuin sinä, että jonkun idolin matkiminen on hyvän laulunopetuksen
unohtamista ja hyödyntämistä alkaen fysiikasta laulutekniikkaan ja oman itsensä kehittämiseen
niin pitkälle kun kykenee.
Olen havainnut fysiikan merkityksen laulamisessa, kun oma fysiikka koko ajan terveystilanteen
heikkenemisen johdosta heikkenee, vaikka myös oppilaana tunnen saavani fysiikkani ”pelaamaan”
eli äänen, laulutekniikan ja fysiikan sinfoniaa – kun terveystilanne paranee kohisten.
Kaikki kohdat 1 -4 ovat hyvän opetuksen taustalla ja hyvän opettajan johdolla oppilaan on
panostettava jokaiseen oppituntiin kaikki voimavaransa niin henkiset kuin fyysisetkin.
Olet oikeassa! Lauluharjoittelu on vahvasti omaan kehoon tutustumista. Vähitellen oppii huomaamaan kehonsa energiamäärän vaikutuksen lauluääneen.