Kuinka aloitan lauluharjoittelun? – 6 vinkkiä laulutekniikan kehittämiseen

Viime viikolla kirjoitin lauluharjoittelun yleisistä periaatteista. Nyt esittelen varsinaisia harjoituksia.

Laulajan koko keho osallistuu äänentuottamiseen. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Aina ei ole helppoa tietää, mistä laulamisen haasteet johtuvat. Tästä syystä jokaisen laulajan on hyvä oppia erottelemaan tärkeimpiä äänentuottoon liittyviä osa-alueita.

Seuraavaksi esittelen muutamia keinoja, joilla voit kehittää laulutekniikkaasi. Etsi rauhallinen paikka, laita silmät kiinni ja keskity kuuntelemaan kehoasi. Miltä harjoitukset tuntuvat? Ovatko tuntemukset tuttuja vai aivan uusia?

kivet-paallekain

Ryhti

Äänenkäyttöön osallistuu niin suuri määrä lihaksia, ettei niitä voi yksitellen hallita. Siksi asennon korjaaminen on yksi nopeimmista tavoista helpottaa äänenkäyttöä. Asennon tulisi olla elastinen ja liikkuva, ei koskaan staattinen. Jalat tukevasti maassa, rintakehä avoimena ja niska pitkänä.

Kokeile esimerkiksi seuraavia. Seiso jalat lantion leveydellä polvet hieman koukussa. Rullaa nikama nikamalta ylävartalo roikkumaan kohti lattiaa. Nouse yhtä rauhallisesti ylös. Kurkota kädet kohti kattoa makeasti ja päästä sen jälkeen kädet rentoina alas. Kuvittele, että selkärankaa kiskotaan niskasta ylöspäin ja häntäluusta alaspäin.

Hengitys

Hengitys on äänentuoton perusta. Keuhkot ja hengityslihaksisto toimivat laulussa energianlähteenä. Luonnollista hengitystä hankaloittavat kehon erilaiset tiedostamattomat kireydet. Siksi hengitysharjoituksista ensimmäinen ja tärkein on hengityksen vapauttaminen. Muista, että laulamiseen ei vaadita suurta ilmamäärää ja ylihengittäminen haittaa laulamista.

Kokeile seuraavaa. Asetu lattialle makaamaan. Nosta jalat tuolille tai sohvalle 90 asteen kulmaan. Aseta pään alle esimerkiksi taiteltu pyyhe. Lepuuta käsiä rennosti vatsan päällä. Seuraa, missä hengitys tuntuu. Rennossa lepohengityksessä liikettä tuntuu eniten vatsan, kylkien ja selän alueilla. Voit kokeilla myös laulamista tässä asennossa. Lue lisää hengityksestä.

Leuka

Leuan liikkeestä laulamisen yhteydessä on monenlaisia näkemyksiä. Perussääntö on se, että leuan tulisi olla aina irtonainen. Ei siis jännittynyt ja staattinen. Leuka ei ole pelkästään laulajien ongelma. Monilla on tapana puristaa hampaitaan jatkuvasti yhteen. Tästä voi aiheutua mm. päänsärkyä.

Kokeile seuraavaa. Kuvittele, että leukasi on puudutettu. Se roikkuu hölmön näköisenä niin, että suu avautuu hieman. Louskuta leukaa rennosti kuin olisit vatsastapuhujan nukke tai puhuva pääkallo. Rentoutusta voi tietoisesti tehdä pitkin päivää.

Korkkivenytys

Monilla purentalihakset ovat niin jumissa, että siitä aiheutuu haittaa laulamiselle. Näitäkin lihaksia kannattaa venytellä. Apuna voi käyttää viinipullon korkkia.

Kokeile seuraavaa. Aseta korkki pystyyn hampaiden väliin. Jos korkki on liian suuri, katkaise se sopivan korkuiseksi. Rentouta leuka. Pidä korkkia paikallaan 1-10 minuuttia. Lisää venytyksen kestoa vähitellen.

Kieli

Kielen jännitykset voivat aiheuttaa laulajalle suuriakin ongelmia. Yleensä kieli kannattaa ensin rentouttaa. Vasta sen jälkeen sen asentoa voi harjoitella.

Kokeile seuraavaa. Rentouta leuka. Aseta kieli alaetuhampaiden taakse. Kieli on rento ja leveä. Avaa ja sulje suuta niin, että kieli pysyy aivan rentona ja kiinni alaetuhampaissa. Kun rentoutus onnistuu, sano rauhassa ”ing”. Kieli pysyy muuten rentona, mutta kielen keskiosa aktivoituu ja nousee ylös. Kielen on laulaessa tarkoitus muodostaa äänteitä mahdollisimman vähällä vaivalla. Pääsääntöisesti kielen suunta on eteenpäin pois nielusta ja kielen takaosa on koholla.

Katso kieltä vahvistava ja vetreyttävä kielijumppa (video)

Vastaliikkeet

Laulaminen on suurelta osin psykologiaa. Usein on huijattava itsensä tekemään mahdottomilta tuntuvia asioita. Tätä ajatellen on hyödyllisempää ajatella sitä, mitä haluaa tehdä, eikä sitä, mitä ei halua. Toisin sanoen tulee ajatella niitä toimintamalleja, jotka johtavat hyvään lopputulokseen. Vastaliikkeen ajatus toimii tässä apuna. Kun teet vastaliikkeen, et voi tehdä ei-toivottua liikettä.

Tässä yleisimpiä vastaliikkeitä. Ensin ongelma ja sitten korvaava vastaliike:

Ongelma: Leualla kurkottaminen ylös korkeissa äänissä
Vastaliike: Leuka alas ja niska pitkäksi

Ongelma: Koko vartalolla kurkottaminen ylös
Vastaliike: Kuvittele, että olet istumassa tai kyykkäämässä alas

Ongelma: Rintakehän ja vatsan sisäänpäin puristaminen
Vastaliike: Rintakehän avaus ja vatsan rentoutus

Muista, ettei näitä kaikkia osa-alueita pysty miettimään samaan aikaan. Keskity aina siihen, mistä juuri sillä hetkellä on sinulle eniten apua!

10 thoughts on “Kuinka aloitan lauluharjoittelun? – 6 vinkkiä laulutekniikan kehittämiseen

  1. Pingback: Kuinka harjoittelen uuden laulun? – Anna Ilveskoski

  2. Hei,
    Kun luen laulutekniikan kehittämisen menuasi, väistämättä tulee mieleeni, voiko harjoitustasi
    tehdä ns. oma harjoitteluna vaiko tärkeänä laulunopetuksen alussa laulutunnilla?
    Mutta, kun omaa harjoittelua on tehtävä, täytyy vain rentouttaa itsensä ja lukea kuutta
    vinkkiäsi ja harjoitella kunkin kohdalla. Ryhdin ja hengityksen osalta tulee mieleeni palleahengitys,
    mikä testaa ryhtiäni ja rentouttaa – sen jälkeen itse laulu – kuinka tärkeää on laulun sanojen lausuminen – herättää tunteita – näin maallikkona…

    • Hei Heikki,

      Yleiset ohjeet ovat lauluharjoittelussa kaikille samat ja siksi niistä on hyötyä itsenäisen harjoittelun tukena. Jokaisella meillä on kuitenkin omat haasteemme äänen kanssa ja ne on helponta seuloa laulun lähiopetuksessa. Esimerkiksi eri harjoitukset sopivat hyvin yksilöllisesti eri ihmisille ja eri lauluharjoittelun vaiheisiin 🙂

      • Hei Anna,
        Juuri tuo seikka – asia, ”meillä on jokaisella omat haasteemme – tai ”haasteita”
        äänemme kanssa ja se vaatii lähiopetusta mm. laulussa saattaa olla yksi tai
        useampi kohta , johon me pysähdymme ajatuksin, mitä nyt pitäisi tehdä, lauseen alku tuntuu hyvältä mutta lauseen lopun täytyy sujua myöskin, jotta
        lause olisi ehjä, siis ”oikein” laulettu.
        Juuri tuo yksilöllinen harjoitusten kartta vaatii laulutuntia , jotta oppisimme
        käyttämään omaa harjoitustamme enemmän hyödyksemme.
        T. Heikki

  3. Hei Anna,
    Opetat, että leuan tulisi olla aina irtonainen , sitä koskevat harjoituksesi ovat minulle
    hyvin tärkeitä, koska monesti huomaan suuni olevan aivan kiinni, eikä laulu luonnista.
    Yritän oppia, ensin leuan rentoutus ja sitten kieli rento ja leveä etualahampaisiin kiinni ja
    suu auki ja kiinni – itseopettelen toistamalla opetustasi sanallisesti.
    Minulla herkästi vatsa jännittyy, koska olen yleensäkin jännittäjätyyppi mutta sinun
    yhdeksänkymmenen asteen hengitysliike on varmasti mainio asia vaivaani ja korkki-
    venytys uutena harjoituksen muotona.
    Sairauteni seurauksena joudun kiinnittämään huomiota jalkojeni , käsieni kuntoutukseen
    ilman painoja ja pienien painojen kanssa, koska ryhtini ei ole vielä vuoden -puolentoista
    takaisella tasolla – teen jo opettamaasi ryhtiliikesarjaa, koska et vaadi voimankäyttöä…
    Tämä oli kuin pieni osa todellisesta laulutunnistasi ja harkintaan ihan ensimmäinen
    laulutunti.
    yst.terv. heikki

  4. Tässäpä kirjoituksessasi oli hyviä vinkkejä äänenkäytön kehittämiseen. Minulla on tapana purra hampaita öisin yhteen, joten hammaslääkäri ehdotti yökiskoja tämän haasteen korjaamiseen. Näistä ei varmasti ole haittaa äänentuoton kannalta, vaan saattavat kovastikin auttaa rentouden säilyttämisessä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *